La dormició de la Mare de Déu de Mataró, s.XVI. Foto: CSSM |
La festa de l'Assumpció de Maria.
Avui 15 d'agost és festa arreu de pobles i ciutats de la península, , del litoral oriental del Mediterrani i de molts indrets d'Amèrica Central i del Sud. Molts pobles celebren les seves festes patronals d'advocacions marianes, però la principal és la festa de l'Assumpció de Maria.
Aquesta festa commemora i recorda els darrers moments de la Mare de Déu a la Terra, quan va morir, o millor dit el trànsit de la seva mort a la Terra i l'entrada al Cel.
La Catalunya medieval centrava les festes de Maria al voltant del 15 d'agost i aquesta doctrina de la fe va ser declarada en dogma de l'Església catòlica per Pius XII i dedica aquesta festivitat a la Mare de Déu. Segles abans Sant Bernat de Claravall ja recollia el gran culte a Maria, com a Mare de la cristiandat i mare universal.
Però aquesta celebració és molt més antiga. Segons se sap ja era present a l'Esglèsia d'Orient al s. IV on es celebrava el record de Maria i la seva entrada al cel, conegut com l'assumpció. A Roma un segle després es va anar estenent i la festivitat va passar a ser coneguda com la dormició de Maria. Al s.VII va passar a ser coneguda com la festa de l'Assumpció. Ja en aquest segle popularment també es coneix com la festa de la Mare de Déu d'Agost en relació a d'altres advocacions marianes que no tenen aparicions.
A Catalunya la presencia d'aquesta festa era molt present a l'Edat Mitjana. A nivell artístic, a les acaballes de l'Edat Mitjana es va impulsar moltes obres al s.XV i XVII de la representació de la Dormició de la Mare de Déu.
D'exemples n'hi ha a Urgell, Lleida, Santes Creus, Girona... i també a Mataró. I com no, també a Catalunya han arribat fins als nostres dies també obres assumpcionistes com els misteris, sent molt popular i més antic el El Misteri de la Selva del Camp, amb més de 600 anys.
A Catalunya hi ha temples dedicats a l'Assumpció com és Santa Maria del Mar de Barcelona, Santa Maria de Badalona, Santa Maria de Blanes.
La Festa Major de Mataró.
Tal i com subscriuen Marià Ribas, Lluís Ferrer i Clarina i Ramón Reixach en diferents fonts, fins les acaballes del s. XVIII la festa de l'Assumpció era la festa Major de Mataró, i es va mantenir com a costum fins l'any 1807- 1814. Val a dir que actualment la Festa Major de Mataró està dedicada a Santa Juliana i Semproniana, molt més recent en i va ser a partir de finals del s.XVIII també quan va començar a considerar-se com a patrones de la ciutat, quan es van traslladar i van desplaçar aquesta festa i amb el temps també el del seu Sant Patró, Sant Desideri, o d'altres advocats com Sant Simó, Sant Jaume o Santa Magdalena.
I durant la Festa Major es feia l'ofici de l'Assumpció al matí on assistien les corporacions locals i el consell de la Universitat ( organització de la municipalitat del moment) i la nau central de Santa María es guarnia d'un llit ple de flors on es dipositava la Mare de Déu. Al seu costat 4 columnes i àngels escultòrics. A l'endemà,. es col·locava a Sant Roc, en la seva festivitat, i posteriorment es dipostiva a l'altar de la Soledat. Hi ha constància documental d'una visita pastoral de 1574 on es menciona i detalla aquest llit, i quan a 1585 ja tenia un altar dedicat a la parròquia de Santa Maria.
Segons en Marià Ribas, en aquest ofici participava una orquestra, hi havia un sermó i era molt concorregut.
Processó de l'Assumpció.
A la tarda es feia una processó que sortia de Santa Maria i passava pels carrers de Mataró. En aquest participaven totes les confraries, gremis amb les seves banderes, un gran nombre de parroquians, les comunitats Carmelites, Escolapis i Caputxines, així com també les autoritats locals.
Es processionava la imatge jacent de la Mare de Déu i era custodiada per uns nois que es vestien d'àngels. Aquests nois tocaven uns el violí i d'altres ventaven a la Mare de Déu.
Al 1645 va començar a participar l'Àliga, molt similar a l'actual, per a donar més esplendidesa a la festa, que l'acompanyaven 6 aligons que portaven musics timbalers, flaviols, calrinets i un bombo. Aquestes figures anaven ballant per la ciutat. Aquestes figures també participaven de la festa del Corpus fins entat el s.XIX. També a la festa del Corpus participaven les figures i gegants de la ciutat.
La Confraria de la Nostra Senyora del Sepulcre n'era responsable de la custòdia de l'Àliga i d'impulsar la festa. Per a la compra de l'Aliga, va demanar suport a la Confraria del Santíssim Sagrament o popularment coneguda com la Minerva.
Segons diverses fonts l'Àliga s'associava a Joan Evangelista, però també s'associava al poder. A Mataró hi ha constància de la seva existència des el 1601, tot i que probablement existís de molt abans.
L'Assumpció tamé la titular dels convents caputxins.
Un llit similar al de Santa Maria també es posasava en el convent de l'Assumpció de Mataró fundat el 1730, de les germanes Caputxines i del que només ha arribat als nostres dies testimoni fotogràfic. Accedeix aquí el document fundacional i la nota des d'aquest bloc on l'Assumpció n'era l'advocació titular.
La imatge gòtica de dormició de la Mare de Déu de Mataró.
Mataró també tenia el seu grup escultòric de la dormició de la Mare de Déu al s.XVI. Era la image que es portava en processó i que estava dipositada al llit de flors. Aquesta imatge ha arribat als nostres dies.
En Quim Graupera al seu bloc d'informació sobre el maresme medieval ens ajuda a conèixer-la.
Era un conjunt amb un accent gòtic constava d'una imatge central de la Mare de Déu, i estava envoltada pels apòstols.
A l'any 1805 al convertir en baptisteri la capella que hi havia sota el campanar el grup es va fragmentar. La Mare de Déu dormida es va traslladar a la capella de la Confraria de la Soledat i el conjunt dels apòstols van anar a decorar l'ermita de Sant Simó.
La imatge de la Mare de Déu es conserva actualment i està exposada a la sala de síntesi de la Basílica de Santa Maria. Els apòstols van ser cremats a l'estiu negre de Mataró de 1936 quan tot el contingut de l'ermita de Sant simó va ser destruít quan es van confiscar tots els béns religiosos i es va prohibir la religió a la ciutat per part del Front Popular.
Era un conjunt amb un accent gòtic constava d'una imatge central de la Mare de Déu, i estava envoltada pels apòstols.
A l'any 1805 al convertir en baptisteri la capella que hi havia sota el campanar el grup es va fragmentar. La Mare de Déu dormida es va traslladar a la capella de la Confraria de la Soledat i el conjunt dels apòstols van anar a decorar l'ermita de Sant Simó.
Apòstols a l'ermita de Sant Simó. Anterior a 1936. |
La imatge de la Mare de Déu es conserva actualment i està exposada a la sala de síntesi de la Basílica de Santa Maria. Els apòstols van ser cremats a l'estiu negre de Mataró de 1936 quan tot el contingut de l'ermita de Sant simó va ser destruít quan es van confiscar tots els béns religiosos i es va prohibir la religió a la ciutat per part del Front Popular.
Festes de la Mare de Déu d'Agost arreu.
El 15 d'agost és festa de multitud de pobles i ciutats arreu de la península. Enguany amb el context covid-19 seran diferents, però molts tenen present aquesta festivitat que també en 2020 és ple d'efemèrides.
Per a mencionar-ne alguna, avui fa 550 anys la celebració de l'aparició de la Virgen de Montemayor (Huelva). També amb relació a les funcions que es fan hi ha la de Santa Maria del Ágila Coronada, d'Alcalà de Guadaíra, entre centenars que es festegen avui.
També es festa a la capital de Paraguay, Asunción, festa a Guatemala així com a molts indrets d'Amèrica LLatina.