El retaule del Roser en el mes del Roser


El mes d'octubre està dedicat a Maria també i en concreta a la seva advocació del Roser. Nombrosos pobles i ciutats celebren les seves festes al voltant del 7 d'octubre però és durant tot el mes que es festeja. Al món de les confraries i germandats també és un mes molt assenyalat.

Antigament a la ciutat de Mataró aquesta festivitat era molt celebrada i ens ha arribat als nostres dies una mostra com és una de les joies del barroc català: el Retaule del Roser de la Basílica de Santa Maria de Mataró. 

L'any 1575 es fundava a Mataró la Confraria del Roser. Es va establir en una capella lateral de l'edifici gòtic del moment i posteriorment la capella es va situar al creuer. 


Al 1690 la confraria va decidir construir un gran retaule, de qualitat i que servís per explicar tots els misteris del Roser i que fos una gran escultura amb missatge catequètic i que ajudés a la visualització a tothom.  Així doncs, es va encarrera a l'escultor mataroní Antoni Riera fos el responsable de la seva construcció i va comptar com a col·laborar de Lluís Bonifaç ( un gran escultor d'origen occità i que inicià una gran nissaga d'escultors que van treballar a Catalunya).  També van col·laborar en Marià Riera ( fill d'Antoni Riera), l'artesà Antoni Mascort i el daurador Joan Urgellès que van cloure el retaule.

Va ser un encàrrec costós i de durada en el temps, però mostrava la capacitat d'aquesta confraria, la mateixa parròquia de Santa Maria en aquell moment i com no, d'una ciutat com la de Mataró que volia créixer i que tenia una gran influència econòmica en el seu moment. 

El retaule impactava en aquell moment als sentits, a la vista i era un gran llibre per explicar els misteris del Roser que es mostraven ordenats pels moment de Dolots, els de Goig i els de Glòria. 

La influència del primer barroc europeu va incidir en el seu disseny i va acabar essent una obra monumental d'estil salomònic amb tot ple de detalls, presències d'àngels, ocells, raïms... A la prat de sota aguantaven tot el pes, al sòcol, 4 atlans que volien representar les part del món.  

La Guerra Civil espanyola va destruir gran part del llegat cristià de Catalunya, però aquest retaule es va poder salvar de la crema i la destrucció. Així doncs, a part de ser una gran obra escultòrica té un gran valor afegit perquè és un dels pocs retaules d'aquesta magnitud que es conserven de l'art català. 







 

Potser t'agraden aquestes entrades