Barcelona 1962. Foto: Mariano Ignasi Marroyo. Fons: Museu Nacional d'Art de Catalunya, número 213739-000 |
Barcelona 1962. Foto: Mariano Ignasi Marroyo. Fons: Museu Nacional d'Art de Catalunya, número 213729-000 |
Gràcies a la disposició dels fons digitals del Museu Arxiu Nacional de Catalunya, aquests dies hem pogut trobar unes imatges no exposades que l'any 2006 el seu autor Marino Ignasi Marroyo va cedir al fons fotogràfic del Museu.
Són 3 imatges, tres visions, de la Setmana Santa de Barcelona de 1962. Tenen una qualitat i enfocament d'alta qualitat i en elles el símbol de la creu és al centre. En una d'elles hi ha un dels molts Via Crucis de la capital catalana, així com en una altra enmig de camps i al fons d'una Barcelona en expansió i creixement. També s'aprecia en la tercera, al fons la gran Barcelona, camins i com apareix el símbol de la Creu sota la mirada de 3 nois.
L'any 1962, l'any de la gran i dura nevada del litoral català, era un any de gran creixement. Hi havia una explosió demogràfica de la ciutat Barcelonina i dels pobles i ciutats propers. La indústria manufacturera, la confecció tèxtil i els nous serveis requerien mà d'obra intensa, barata i abundant. Les gran borses de pobresa i el subdesarrollisme meridional va fer que molta gent del camp andalús, el llevant murcià i la seca Estremadura decidissin anar a emigrar, en el que va ser un gran procés migratori del camp a les ciutats al país. Eren anys durs també, de grans desigualtats socials, de parròquies que es construïen per a donar aixopluc a una nova classe obrera al país. Aquestes imatges de Marroyo han aportat una visió del moment, amb el fons, i una etapa també de manteniment d'algunes tradicions, d'una Barcelona que la sociòloga Marina Subirats va etiquetar de la Barcelona entre la revolució i el desig.
Barcelona 1962. Foto: Mariano Ignasi Marroyo. Fons: Museu Nacional d'Art de Catalunya, número 213734-000 |