Agustín Castro durant l'enregistrament d'Origen. |
Amic Agustín, ara ja esteu treballant en la tercera entrega d'Origen, però com va sorgir el projecte inicial?
Imatge:Estudi amb partitura de "Las Lágrimas" Font: @Jorge Aguila |
...Quina era la pretesió?
Això anava i va de música. Són bandes de música de Setmana Santa i calia donar-lis a elles el protagonisme, l'accent i un producte per a elles. I la pretensió era que les xarxes socials potenciessin exponencialment aquests sons, aquesta música, aquests sentiments....
I també teníem constància d'altres bandes, d'altres formacions, d'altres agrupacions que no tenien tant de renom, ni eren tan mencionades o presents a les xarxes social, i aquí a origen totes estan al mateix pla independentment si són bandes nombroses o de menys membres. Totes són importants, perquè totes fan bona música.
Per tant heu ajudat a posar de manifest la gran realitat de bandes que hi ha a casa nostre...
Per tant heu ajudat a posar de manifest la gran realitat de bandes que hi ha a casa nostre...
Imatge de l'enregistrament d'Origen III. Font: @Agustín Castro. |
Nosaltres a part de músics, som compositors, i ens estimen la música. I en aquesta estimació no volem ser autor que només impressionen amb sons o marxes que sabem que arrencaran aplaudiments ràpids per la seva senzillesa; hem de ser capaços de fer bona música que sobretot t'emporti pels sentiments, que transmeti sentiments. I aquesta música transmet i ajuda a concentrar-se.
I al carrer, en una processó, o en un temple la música també ajuda a transmetre?
La música ajuda a transmetre com s'ha dit i també al carrer en un acte d'expressió pública de fe o qualsevol altre acte. Però val a dir, que no és el mateix. En una processó al carrer la banda forma part del tot: hi ha una explosió de sentits. Hi ha els misteris, els portants o costaleros , els olors i els sentiments... la música engloba i ajuda però és una altra part, no pas la protagonista. I amb Origen el que hem volgut era això, ajudar a focalitzar només la música.
Actualment hi ha un Origen II, com ha estat la seva acollida?
Agustín Castro amb José Manuel Luque. |
Actualment hi ha un Origen II, com ha estat la seva acollida?
La primera va ser novedosa. Va tenir molt bona acollida a nivell de tots els públics i va centrar la música en el tema confrare. En el segon hi ha més un producte dirigit a les bandes, als amants específics de la música confrare, un suport a que les bandes puguin enregistrar les seves marxes, és més un autohomenatge, un producte per a elles.
Des d'aquesta tessitura el primer era l'origen, la recollida de l'antiguetat que recollia elements clàssics...d'aquí el color de gel del disc. Era un homenatge a la nostra música, a la nostra religió, a la nostra tradició, a una música que ha anat transformant també els actes processionals més recents.
Focalitzant el tema de les bandes cap al nord de la península, i en especial Catalunya, de moment no tenim grans bandes confrares tant impressionats com al Sud, o potser estan començant a madurar les que hi ha?
A Espanya hi ha una llarguíssima tradició de música confrare i origen és una gustosa pinzellada que donà un gran pas endavant. I com pinzellada no recull tot. Ara hem obert la possibililtat a que les bandes proposin peces inèdites. Però és veritat que hi ha moments tradicionals inicials diferents. La música actual va començar gairebé a Sevilla, Càdis, Huelva... i va anar evolucionat i expandint-se per tot arreu. A altres províncies les processons eren més en silenci, més recollides, es perdien la importància de la imaginació i suport que dóna la música.
Jo he crescut en aquest món, dins una confraria i m'omple veure quan hi ha germandats que fan la seva estació de penitència amb una gran explosió musical com per exemple, las Tres Caidas o la Macarena. Em costa entendre el recull de les processons en silenci, però com he dit són tradicions diferents.
Jo he crescut en aquest món, dins una confraria i m'omple veure quan hi ha germandats que fan la seva estació de penitència amb una gran explosió musical com per exemple, las Tres Caidas o la Macarena. Em costa entendre el recull de les processons en silenci, però com he dit són tradicions diferents.
Castro enregistrant a l'estudi. Font: Agustín Castro |
Com molt bé diu, són tradicions diferents, cosa que també observem dins de la pròpia Catalunya i amb grans diferències també entre ciutats. I també veiem en els darrers anys com estan evolucionat i creixent algunes agrupacions i bandes de tambors i cornetes...
Felicito que així sigui, la música, aquesta que nosaltres estimem és part de la nostra tradició, de la Setmana Santa. Ara bé, el consell que dono és a les germandats que, dins de les seves possibilitats, recolzin a les bandes perquè elles també ajuden a donar missatge en una processó, ajuden a vestir-la també.
Tràiler "Origen".
Més informació:
Més informació:
- Facebook Orion Symphony Studio.
- Canal Youtube Orion Symphony Studio y Imag&Music
- web Orion Symphony Studio
- @Agustin Castro.
- @ Jorge Águila.
- Escolta el disc complert d'Origen
Alguna música confrare catalana a la xarxa:
- Banda de Tambores y Cornetas de la Hdad. Ntro. P. Jesús Nazareno y Ntra. Sra. de la Esperanza de Mataró. Vídeo entrada a Santa María 2015 en la Processó General.
- Agrupació Musical Captiu-Dolors de Mataró. Entrada a Santa Maria en la processó del Prendiment.
- Agrupación musical 15+1 d'Hospitalet de LLobregat. Diumenge de Resurrecció 2015.
- Agrupació musical Sagrada Família de Cornelllà de LLobregat.
- Agrupación musicial Virgen del Consuelo de El Vendrell.
- Agrupación Musical Cristo de la Paz de Castelldefels.