La Verònica arribant a Santa Maria Divendres Sant. |
Els confrares de Mataró en Processó.
Divendres Sant, dia de la Processó General de Mataró on les confraries, germandats i Armats s’organitzen per a celebrar la Passió i Mort de Nostre Senyor a l’espai públic en un acte d’expressió de fe i d’explicació de la passió.Sortida dels Armats de Santa Maria. |
A les 19:30 començava la Processó General de Mataró després de les paraules de vicari episcopal mn. Segimón García i davant els consiliaris, confrares majors i presidents de les diferents confraries.
Acte seguit s’obrien les portes de la Basílica mil•lenària de Santa de Maria de la Candelera al mateix moment que deixava de sonar la música religiosa de fons. Música que en aquesta ocasió incorporava la popular stabat mater al tradicional requiem de Mozart.
El capità manaia demanava autorització per a començar a la Processó General i sonaven els cops de llança i timbals. Els armats començaven a desfilar i darrera ells tots els misteris.
Es feia el miracle! El miracle de treure a Jesús i Maria caracteritzat per aquestes imatges que expliquen els darrers dies de la vida de Nostre Senyor i davant l’estrepitós silenci i quietud del nombrós públic concentrat. Un públic que va provocar més d’una dificultat per al pas dels Misteris, però que va ser molt col•laborador i pacient no només a la sortida sinó durant tot el recorregut. El públic, que va ser l'altra protagonista de la Processó General de Mataró amb la seva afluència i respecte, i per la constància que es té molts i moltes de la ciutat, i també d'altres indrets de Catalunya.
L’Oració a l’Hort va ser el següent Misteri que va iniciar la marxa després dels armats. Un pas que representa l’oració del Senyor a l’hort de Getsemení, i que és un dels misteris més antics que processiona actualment.
De l’interior de la Basílica va sortir el seguici processional de la Germandat de Jesús Captiu i Nostra Senyora dels Dolors amb la seva titular la Mare de Déu dels Dolors portava pels seus portants en un majestuós pas de pal•li.
El moment de la rialla dels soldats romans i on imposaren la corona d’espines i li donaren una canya en tant que cetre a Jesús era el següent Misteri portat per la Confraria de la Coronació d’Espines i els membres de la comunitat cristiana de Sant Pau.
La Confraria de la Verònica composada pels antics alumnes de l’escola salesiana és també un dels misteris més antics de la ciutat i que porta el moment de la Passió que porta el nom de la confraria, va ser el següent que va iniciar el gran seguici.
Jesús Nazareno va ser el següent pas de tro. Representa el moment que Jesús porta la Creu a les seves esquenes i que era portat per costalers emulant l’estil tradicional del Sud de la Península. Darrera seu la Verge Maria en la forma de la Mare de Déu de l’Esperança portada per portants de rigorós color morat i verd i combinant el pas amb el de les marxes musicals confrares. Aquestes dues imatges són les titulars de la Hermandad Ntro. Padre Jesús Nazareno y Nuestra Señora de la Esperanza.
Després del Natzaré els Sant Crist. Primer el de l’Agonia abans de la mort i que per primer cop en la seva història va sortir de l’interior de la Basílica de mans de la Confraria del Sant Crist de l’Agonia. Seguidament la mort, la del Sant Crist de la Bona Mort, titular del cartell de la Setmana Santa 2013 i recull el moment de la mort de Jesús en Creu. Aquesta imatge va ser portada a l’estil tradicional en bossa pels homes que carreguen la creu amb Nostre Senyor.
El Sant Sepulcre recull el moment que Jesús és dipositat en el sepulcre de Josep d’Arimatea i que dóna també nom a la Confraria del Sant Sepulcre.
Tancant la processó la mare, la soledat, la de la Verge de la Soledat portada exclusivament per dones.
Els Misteris i Passos van anar acompanyats musicalment per les agrupacions i bandes de tambors i cornetes cadascuna segons l’estil de cada confraria i de l’origen geogràfic de cadascuna. També van anar acompanyat pels consiliaris de la Comissió de Setmana Santa i de les diferents confraries donat suport a aquesta expressió popular de la fe i de la nostra Església.
En el tram del carrer d’Argentona es van poder veure moments espectaculars i característics de cada estil processional. Per un costat es van apreciar les evolucions dels armats i els seus passos que són patrimoni de la ciutat, també els passos portats amb gran elegància i sobrietat segons cada norma i model de cada confraria, o la simulació de Jesús caminant amb la Creu del Nazareno i els seus moviments a tenor de la música,o el pas accelerat de la Soledat darrera el Sant Sepulcre.
Arribades les deu de la nit la pluja va fer acte de presència i va distorsionar la que potser podria haver estat una molt bona processó i estació de penitència per als més de mil confrares participants en aquesta. En aquest moment algunes confraries van fer prevaldre la seguretat dels penitents i del seu patrimoni i van decidir cloure la seva estació a la plaça de les Tereses o retornar cap a Santa Maria. D’altres van finalitzar el recorregut oficial fins a Santa Anna.
En l’any que la Processó General és nomenada patrimoni cultural de Mataró no es van poder veure els moments del final, però malgrat això, els confrares van estar orgullosos perquè s’havia esdevingut el miracle de treure al carrer a Jesús i Maria i haver-ho compartit amb el públic assistent. La ciutat donà respecte a la sortida de Santa Maria i des de la Basílica.
Divendres Sant és un dia; però les confraries, germandats i Armats treballen ,la resta de setmanes de l’any tant el foment de la fe, com la caritat, com la vida associativa a la ciutat. I no tot s’acaba el Divendres Sant. Comença la feina per la Processó General de 2014.
Veieu a continuació algunes imatges més del fotògraf Santi Flores de la Processó General de Mataró:Estendards i Creu de Guia de l'Oració a l'Hort. |
De l’interior de la Basílica va sortir el seguici processional de la Germandat de Jesús Captiu i Nostra Senyora dels Dolors amb la seva titular la Mare de Déu dels Dolors portava pels seus portants en un majestuós pas de pal•li.
El moment de la rialla dels soldats romans i on imposaren la corona d’espines i li donaren una canya en tant que cetre a Jesús era el següent Misteri portat per la Confraria de la Coronació d’Espines i els membres de la comunitat cristiana de Sant Pau.
La Confraria de la Verònica composada pels antics alumnes de l’escola salesiana és també un dels misteris més antics de la ciutat i que porta el moment de la Passió que porta el nom de la confraria, va ser el següent que va iniciar el gran seguici.
La Germandat de Jesús Captiu i Notra. Sra. dels Dolors. |
El Sant Sepulcre recull el moment que Jesús és dipositat en el sepulcre de Josep d’Arimatea i que dóna també nom a la Confraria del Sant Sepulcre.
La Coronació d'Espines. |
Els Misteris i Passos van anar acompanyats musicalment per les agrupacions i bandes de tambors i cornetes cadascuna segons l’estil de cada confraria i de l’origen geogràfic de cadascuna. També van anar acompanyat pels consiliaris de la Comissió de Setmana Santa i de les diferents confraries donat suport a aquesta expressió popular de la fe i de la nostra Església.
En el tram del carrer d’Argentona es van poder veure moments espectaculars i característics de cada estil processional. Per un costat es van apreciar les evolucions dels armats i els seus passos que són patrimoni de la ciutat, també els passos portats amb gran elegància i sobrietat segons cada norma i model de cada confraria, o la simulació de Jesús caminant amb la Creu del Nazareno i els seus moviments a tenor de la música,o el pas accelerat de la Soledat darrera el Sant Sepulcre.
El Nazareno sortint de la plaça Santa de Maria a fosca nit. |
Penitents del Nazareno i la Esperança. |
El Sant Crist de l'Agonia. |
En l’any que la Processó General és nomenada patrimoni cultural de Mataró no es van poder veure els moments del final, però malgrat això, els confrares van estar orgullosos perquè s’havia esdevingut el miracle de treure al carrer a Jesús i Maria i haver-ho compartit amb el públic assistent. La ciutat donà respecte a la sortida de Santa Maria i des de la Basílica.
Divendres Sant és un dia; però les confraries, germandats i Armats treballen ,la resta de setmanes de l’any tant el foment de la fe, com la caritat, com la vida associativa a la ciutat. I no tot s’acaba el Divendres Sant. Comença la feina per la Processó General de 2014.
El Sant Crist de l'Agonia. |
Una portant de la creu de guia de la Soledat. |
Els portants del Sant Crist de la Bona Mort. |
El Sant Sepulcre davant Santa Maria. |
Els portants del Sant Sepulcre. |
Nostra Senyora de la Soledat. |
Portants de la Soledat. |
Detall d'una penitent. |
Consiliaris de la Comissió de Setmana Santa amb el Vicari Episcopal. |
El Sant Crist de la Bona Mort. |
La capatàs de la Soledat. |
Detall d'un armat. |
Banda de Tambors i Cornetas de la Coronació d'Espines. |
Els líctors dels Armats entrant a Santa Maria. |
El president dels Armats sortint de Santa Maria amb la tropa. |
Penitents de l'Oració del Senyor a l'Hort. |
Una penitent amb la Corona d'Espines. |
Veieu a continuació la Processó General oferida a través de M1tv-