La Custòdia a Tarragona. |
Aquest cap de setmana se celebrarà arreu del món catòlic i en especial a alguns indrets com és el mediterrani, i
en especial a Catalunya la festivitat del Corpus Chisti, o cos de Crist.
La Custòdia davant el pas de la Coronació d'Espines (Mataró) |
Aquesta és una festa dedicada
fonamentalment a venerar l’eucaristia, que emula el cos de crist, on es fa
present la resurrecció i es trasllada fora dels temples.
Segons diferents fonts històriques,
existia en alguns indrets del mediterrani diferents formes de venerar el
sagrament de l’eucaristia. Eren uns actes d’expressió pública per a manifestar
que el cos de crist era present i que la resurrecció havia esdevingut davant
els negacionistes.
El Papa Urbà IV va donar un impuls a
aquesta festa medieval exaltant el cos de Crist i el 1316 es va estendre per
tot el món de la mà de Joan XXII.
Amb el temps i dins del calendari
litúrgic es va anar estenent i essent la principal festivitat d’algunes
parròquies, pobles i ciutats. Sis cents anys després encara hi ha presència
d’aquesta festivitat a Catalunya. Al Costumari català d’en Joan Amades es fa
menció dins de l’apartat de festa del Corpus i la Primavera. Avui dia hi ha una
gran rellevància d’aquesta festa a ciutats catalanes com Girona, Barcelona, Solsona,
Sallent, Sitges Valls, Berga, Arbúcies, Tarragona... que mantenen la
tradició de l’antigor. De fet Barcelona i Girona, van ser les dues ciutats
Catifa a l'interior de la Catedral de Girona. |
després de Roma que es te constància d’aquesta celebració.
És veritat que va desaparèixer en
determinats indrets però s’ha recuperat aquesta bella tradició en ciutats com
Santa Coloma i Mataró. És veritat que també s’ha recuperat en altres indrets
però ha perdut tota seriositat religiosa mantenint només la part popular i festiva
d’algun element i donant un altre caire totalment diferent (Argentona és un
clar exemple on ha passat a dir-se festa de les flors el dia del Corpus al 2016 però al 2017 es va canviar de calendari canviant el to de la festivitat).
Dins de la festivitat, prenen
rellevància diferent formes associades a aquesta exaltació de l’Eucaritia
essent algunes una barreja d’elements de pietat popular i tradicional. Algun
exemples són les processons que daten del 1320 en les ciutats més antigues, els
cercaviles de gegants i bestiari– que es van afegir amb posterioritat i van
després de la Custòdia-, les catifes de flors (Sitges i la Garriga) , les enramades (Arbúcies i Sallent sobretot),
l’ou com balla (iniciat a Barcelona i estès arreu), els balls de diables. Destacar
la Patum de Berga que engloba molts d’aquests elements al voltant del Corpus.
Catifes florals (Valls) |
A la història de Catalunya hi ha un
episodi vinculat a la celebració del Corpus. Va ser l’anomenat Corpus de Sang
del 1840, on camperols van iniciar una revolta contra el Compte- Duc d’Olivares
i que va iniciar la Guerra dels Segadors (1640-1659).
Avui dia la
festa del Corpus ha agafat molta força i forma part també del calendari litúrgic,
i com no, de les confraries i germandats que com a membres de la família
parroquial participen d’aquesta i manifesten la Resurrecció.
Processó del Corpus a Sant Pau (Mataró) |
Processó del Corpus a Maria Auxiliadora (Mataró) |
Custòdia del Cos de Crist (Mataró) |
Ball de diables i cercavila darrera la custòdia (Santa Coloma de Gramanet) |
Celebració del Corpus (Tarragona) |
Catifes florals (Valls) |
L'Ou com balla (Barcelona) |
Processó Corpus (Sta. Coloma Gramanet) |
Catifes de flors a Mataró a les antigues processons de Corpus |
Processó de Corpus a la parròquia de Maria Auxiliadora de Mataró. |