Armats davant la porta de Santa Maria. Principi ansy vuitanta Font: P. de Paco |
Després de diverses setmanes parlant i centrant-nos en la Setmana Santa
2017, reprenem elements d’història del nostre llegat, patrimoni, tradició i
inicis.
Avui us plantegem un viatge a un dels fonaments de la Setmana Santa
mataronina: els inicis a Sant Andreu de Llavaneres, que en alguna ocasió hem
parlat, però que avui de la mà d’en Pere de Paco i algunes de les seves imatges
podem compartir amb tots i totes.
Els Armats de Mataró sortien darrera de l’Ajuntament de Mataró, però no
feien cap acte processional ni sortien en cap ja que les processons van acabar
desapareixent l’any 1970.
Natzarè a LLavaneras 1985. Font P. de Paco. |
A principis dels anys vuitanta, concretament l’any 1981, varen ser
convidats per Mn. Jaume González-Agapito, ,fill del de “les olivetes” de la
plaça Gran, que allà feia de pastor i volia donar entitat, solemnitat i
acollida a la Processó de Divendres Sant de la veïna Sant Andreu de Llavaneres.
Els Armats no s’ho van pas repensar.
Alguns d’aquells joves molt actius a les parròquies de Mataró van anar
desapareixent de Llavaneres entrats els 1983 i 1984. Mossèn Colomer que
aleshores estava a Sant Pau, i de la mà de mn. Monasterio, mn. Roig o mn. Pou,
no acaben de viure bé que aquell jovent els Dies Santa anessin a un altre
municipi a participar d’aquests actes. Aquells preveres, escudats en alguns
preàmbuls del Concili Vaticà II - interpretat a la seva manera- no entenien ni volien aquestes manifestacions
al carrer i volien que totes fossin dins els temples. De fet el Concili Vaticà II mai va pretendre anular les manifestacions religioses ni actes tradicionals, sinó més aviat que les confraries i les obres d'art confrares fossin més catequètiques i en plena comunió amb l'Església. Però això va servir com a pretext. Part d’aquell jovent era
un dilema, quina era la millor manera de ser fidel al missatge de la Passió? La
pressió era forta, i també la il·lusió per continuar amb la tradició. Però la no massa vinculació d’algunes persones que volien mantenir
aquesta tradició a consells pastorals i debats de sagristia va afavorir en
aquells anys que la cosa continués.
La Processó a Llavaneres des del primer moment va apostar per convidar a
Mataró: tant aquells antics confrares, com aquells més distants de l’Església
però que pels dies Sants tenien neguits i se sentien atrets, com per amistats personals
amb moltes famílies mataronines. Des del principi van tenir el ple suport de
mn. Jaume González-Agápito, l’alcalde de Llavaneres Albert Alarcón, així com un
militar d’alt rang de la Quarta Regió que passava la Setmana Santa a
Llavaneres. I com no, molts veïns i veïnes de Mataró que anaven el divendres a
participar de la diada al poble.
mn. Gonzàlez Agapito i l'alcalde Albert Alarcón amb el cos de portants. |
De Mataró en aquells dies hi havia joves com en Vicenç Paituví, Toni Regàs,
Pere de Paco, Joan Vilà, Joan Solano....als que es van afegir amb posterioritat
en Salvador Domínguez i Àngel Rubio... els antics confrares com en Miquel Bancs,
Vicenç Cornellà, Bonaventura Blanch... I per part dels Armats hi havia l’avi Llinàs
i els seus fills Amadeu i Jordi, Joaquim Riera, el capità mania F.X. Peláez....
Com s’ha dit “ eren gent de bona voluntat”.
Després de la primera sortida de 1981 van venir més. De 1982 a 1984
Llavaneres va acollir la processó de Divendres Sant i allà participaven els
portants del Sant Crist de la Bona Mort de Sant Vicenç de Montalt, el Sant
Crist de Teià, després el del Col·legi Valldemia...
Els portants del Sant Crist allà van trobar un impuls i fins i tot el matí
del Divendres Sant de 1984 els fusters van haver de fer una creu per a poder
ser portada ja que la del Sant Crist era quadrada i no portava ases.... A la
tarda la sorpresa del “tallacreus” que tant tinta va fer córrer, on un fuster
va decidir tallar la creu per no haver de tombar-la davant la gran presència de
cartells i propaganda electoral. Semblava que el missatge polític era més
important que la Santa Creu... tot una anècdota.
El 1985 Llavaneres ja tenia certa volada i eren temps de debats, tensions,
converses... i alguns es van proposar treure el Natzarè del Centre Catòlic que
es trobava en una casa particular i no pas a cap temple. Gràcies a la mediació
d’en Fernandez i l’ímpetu d’en Rubio es va poder treure el natzarè després de
lustres ocult. Aquell 5 d’abril sortirà altra cop en processó en un acte emotiu
on els portants del Sant Crist es van sumar a portar-los juntament amb alguns
antics confrares.
L’any 1986 va arribar la temuda decisió de mn. Pou i el Consell Pastorals: el Natzarè no sortirà en cap processó. Eren temps de debats, encontres i hi havia gent que no veia ve una “restauració de processions” però no s’oposaven, d’altres que volien que el Concili Vaticà II fos taxatiu, d’altres volien fos com fos un acte processional... Temps intensos i impensables avui dia atès la gran funció de la Comissió, consiliaris i confrares majors.
I aquell mateix 1986 es recuperava modesta, humil i de forma molt senzilla un primer acte processional pels carrers de Mataró. Començava a caminar la Processó a Mataró.
Els Armats, portants i natzarens a Llavaneres |
El Natzarè pels carrers de LLavaneres |