Entrevista d'avui.
La Macarena de Conellà amb Juan ventura. Octubre 2015. Font: Juan Ventura |
Continuem amb
les entrevistes del bloc. En aquesta ocasió tenim l’oportunitat i el plaer de
conversar amb Juan Antonio González García, popularment conegut com Juan
Ventura.
Juan Ventura és
un escultor imatger nascut a Lora del Río, però que té el seu taller a la
ciutat de Sevilla.
Jesús Captiu de Mataró. Font: Santi Flores. |
Actualment, és
un dels escultors imatges o “imagineros” de més renom a nivell espanyol, tant
per la seva trajectòria, expressionisme de les mirades i rostres, com per les
seves obres escultòriques de passió, sobretot de Doloroses. La seva obra està
desplegada per tot el Sud destacant – entre moltes- La Sentència de Màlaga, Nuestra
Señora de la Estrella de Córdoba, la Misericòrdia de Motril o la Oración en el
Huerto de Lebrija.
A Catalunya hi
ha diferents obres de Juan Ventura a El Vendrell en el misteri de Jesús de la Penas o Nuestra
Señora del Consuelo, Nuestra Señora de la Soledad de Mataró o la nova imatge de
la Esperanza de Cornellà, que és la més recent i que es beneeix aquests cap de
setmana.
També a Mataró,
i en tant que efemèride, aquests dies s’ha celebrat el vint-i-cinquè aniversari
de l’arribada a Mataró de Jesús Captiu, i motiu pel qual la Confraria de Jesús
Captiu i Nostra Senyora dels Dolors ha celebrat diferents actes processionals.
Amic Juan, com
imatger i com autor, què et sembla que després de 25 anys d’haver realitzar una
obra, la confraria i la ciutat que la van acollir pensi i encara us mencioni com
l’autor que la va fer, donant importància, com és el cas de Jesús Captiu?
Per a mi, tot això
és un motiu d’orgull i em causa una gran emoció que una obra com aquesta sigui
tan estima. I que després de tants anys se’m mencioni em sembla que és just ja
que sense l’autor l’obra no existiria; Per exemple ““cómo podríamos hablar del
Quijote sin mencionar a Cervantes”...
La Soledat de Mataró. Font: Comissió Setmana Santa. |
A Mataró hi ha una altre imatge, la de la Soledat, que amb el temps també s’ha
convertit en una imatge referent d’una de les grans germandats catalanes. Aquesta
en particular, encara celebra l’arribada a la ciutat de la imatge i una processó
en motiu de la seva coronació. Una processó que reuneix a tot un barri al
voltant de la mateixa i dóna un missatge al carrer. Quan un escultor talla,
pensa que la seva obra el dia de demà pot arribar a ser una font de missatge
tant potent?
Més que un pensament és la
responsabilitat de saber que una imatge ha de ser font de devoció. Això és el
primer a l’hora de realitzar-la. Tot el demés ho ve aportant el temps i el
treball que la germandat que li fa els cultes.
... des d’aquesta tessitura, quins reptes se li plantegen a l’escultor quan
rep un encàrrec?
Aconseguir satisfactòriament que la
imatge sigui tal i com esperen els que han confiat en mi per a realitzar el seu
sagrat titular...
És important el missatge?
Quan la germandat encarrega una
imatge ho fa sota una advocació, la qual cosa porta implícit el missatge i és
prioritari que l’obra ho reculli i ho expressi.
En el moment actual, almenys a la província de Barcelona, les processons
estan vivint un oment important després d’uns anys complexes - i inclús d’un
temps on es van deixar de fer -, i les confraries i germandats estan agafant
molta vida. Amb això, es continua demandat treball als escultors imatges? I quin
missatge o obres se solen demandar?
No massa. Inclús a nivell general
donat el moment actual hi ha molt poca activitat “con cuentagotas”.... tenint
en compte que les germandats reben molt poques o cap ajuda per part de les
autoritats estatals quan són font d’ajut
i de treball social que es fa més que evident en temps de crisi. En relació a les obres demandades bàsicament són
les que tenen a veure amb la Passió de Crist i la devoció a la seva Mare portant implícits sota les seves advocacions
els missatges.
Es continua cercant l’expressionisme o el neobarroc de fa uns anys? O se
cerquen d’altres formes i missatges?
Segueix imperant el neobarroc
donat que el missatge ve d’uns fets històrics, i al igual que un director de
cinema cerca els trets més fidels a aquell moment que vol representant, tant en
la fisonomia con en les vestidures o arquitectura per a donar realisme, la
imagineria és fidel a aquests fets.
Amic Juan, felicitats pel teu treball, i per molts anys més!
Molt més sobre Juan Ventura a:
- http://www.imaginerojuanventura.com/
- Biogafia de Juan Ventura.
- Facebook Juan Ventura
- Nota de premsa de la benedicció de la Macarena de Cornellà.
- Vídeo sobre els Cristos de Juan Ventura.
- Vídeo sobre les Mares de Déu Doloroses de Juan Ventura.
Entrevista a TVE: