dimecres, d’octubre 14, 2015

Entrevista a Juan Ventura, "L'art i de devoció al carrers"

Continuem amb la secció d'entrevistes, i en aquesta ocasió parlem amb Juan Ventura, un escultor de referència confrare, i autor de nombroses obres actuals a Catalunya.

Entrevista d'avui.
La Macarena de Conellà amb Juan ventura. Octubre 2015. Font: Juan Ventura

Continuem amb les entrevistes del bloc. En aquesta ocasió tenim l’oportunitat i el plaer de conversar amb Juan Antonio González García, popularment conegut com Juan Ventura.
Juan Ventura és un escultor imatger nascut a Lora del Río, però que té el seu taller a la ciutat de Sevilla.

Jesús Captiu de Mataró. Font: Santi Flores.
Actualment, és un dels escultors imatges o “imagineros” de més renom a nivell espanyol, tant per la seva trajectòria, expressionisme de les mirades i rostres, com per les seves obres escultòriques de passió, sobretot de Doloroses. La seva obra està desplegada per tot el Sud destacant – entre moltes- La Sentència de Màlaga, Nuestra Señora de la Estrella de Córdoba, la Misericòrdia de Motril o la Oración en el Huerto de Lebrija.
A Catalunya hi ha diferents obres de Juan Ventura a El Vendrell  en el misteri de Jesús de la Penas o Nuestra Señora del Consuelo, Nuestra Señora de la Soledad de Mataró o la nova imatge de la Esperanza de Cornellà, que és la més recent i que es beneeix aquests cap de setmana.

També a Mataró, i en tant que efemèride, aquests dies s’ha celebrat el vint-i-cinquè aniversari de l’arribada a Mataró de Jesús Captiu, i motiu pel qual la Confraria de Jesús Captiu i Nostra Senyora dels Dolors ha celebrat diferents actes processionals.

Amic Juan, com imatger i com autor, què et sembla que després de 25 anys d’haver realitzar una obra, la confraria i la ciutat que la van acollir pensi i encara us  mencioni com  l’autor que la va fer, donant importància,  com és el cas de Jesús Captiu?

Per  a mi, tot això és un motiu d’orgull i em causa una gran emoció que una obra com aquesta sigui tan estima. I que després de tants anys se’m mencioni em sembla que és just ja que sense l’autor l’obra no existiria; Per exemple ““cómo podríamos hablar del Quijote sin mencionar a Cervantes”...

La Soledat de Mataró. Font: Comissió Setmana Santa.
A Mataró hi ha una altre imatge, la de la Soledat, que amb el temps també s’ha convertit en una imatge referent d’una de les grans germandats catalanes. Aquesta en particular, encara celebra l’arribada a la ciutat de la imatge i una processó en motiu de la seva coronació. Una processó que reuneix a tot un barri al voltant de la mateixa i dóna un missatge al carrer. Quan un escultor talla, pensa que la seva obra el dia de demà pot arribar a ser una font de missatge tant potent?

Més que un pensament és la responsabilitat de saber que una imatge ha de ser font de devoció. Això és el primer a l’hora de realitzar-la. Tot el demés ho ve aportant el temps i el treball que la germandat que li fa els cultes.

... des d’aquesta tessitura, quins reptes se li plantegen a l’escultor quan rep un encàrrec?

Aconseguir satisfactòriament que la imatge sigui tal i com esperen els que han confiat en mi per a realitzar el seu sagrat titular...

És important el missatge?
Juan Ventura al seu taller. Font: Juan Ventura.

Quan la germandat encarrega una imatge ho fa sota una advocació, la qual cosa porta implícit el missatge i és prioritari que l’obra ho reculli i ho expressi.

En el moment actual, almenys a la província de Barcelona, les processons estan vivint un oment important després d’uns anys complexes - i inclús d’un temps on es van deixar de fer -, i les confraries i germandats estan agafant molta vida. Amb això, es continua demandat treball als escultors imatges? I quin missatge o obres se solen demandar?

No massa. Inclús a nivell general donat el moment actual hi ha molt poca activitat “con cuentagotas”.... tenint en compte que les germandats reben molt poques o cap ajuda per part de les autoritats estatals quan són font  d’ajut i de treball social que es fa més que evident en temps de crisi.  En relació a les obres demandades bàsicament són les que tenen a veure amb la Passió de Crist i la devoció a la seva Mare  portant implícits sota les seves advocacions els missatges.

Es continua cercant l’expressionisme o el neobarroc de fa uns anys? O se cerquen d’altres formes i missatges?

Segueix imperant el neobarroc donat que el missatge ve d’uns fets històrics, i al igual que un director de cinema cerca els trets més fidels a aquell moment que vol representant, tant en la fisonomia con en les vestidures o arquitectura per a donar realisme, la imagineria és fidel a aquests fets.  


Amic Juan, felicitats pel teu treball, i per molts anys més!
Detalla de La Pietat de Juan Ventura Font: Juan Ventura.

Molt més sobre Juan Ventura a:







Entrevista a  TVE: