" La Preciosa Sang del Senyor"
La Confraria de la Sanch de Perpinyà
Sovint es parla a Catalunya de la importància de la Processó de la Sanch a l'altra banda dels Pirineus, tant per la seva antigor com per la importància dins de França, país que no es caracteritza pels actes ni celebracions d’expressió religiosa durant la Setmana Santa.
Però és a la regió del Llenguadoc-Roselló, i en la seva capital Perpinyà, on es conserven també encara les tradicions religioses vives més antigues de la Setmana Santa catalana. I la seva importància és més enllà del marc de l’Estat francès on ha perdurat al llarg del segle, ja que hi ha datació escrita de la seva existència al 1407, és el fet de conversar l’essència atemporal de les processons catalanes del s.XV, i el triomf de la fe cristiana, i la vida de la congregació.
Hom pot quedar sorprès al veure que en ple s.XXI la ciutat de Perpinyà es bolca a la Processó de la Sanch, entonant els tradicionals goigs de Maria, engalonant balcons i façanes amb flors i decoracions de colors, i la seva tradició poc o res ha variat en essència de les de fa 500 anys enrera. I tota la processó és treballada amb minuciositat i fervositat que és la mateixa d’ahir que la d’avui i que ha perdurat al llarg dels segles. “els homes canvien, però els mateixos gests perduren”
I encara avui dia els confrares i congregats fan menció de Sant Vicenç Ferrer, Sant dominicà valencià que al s.XIV que va predicar a l’antiga capital dels reis de Mallorca i al que s’associa la fundació el 1416 a l’Església de Sant Jaume de la Preciosa Sang del Senyor – La Confraria de la Sanch-, i al qual encara tenen present i en menció constant com a pare fundador.
Però la confraria no només es queda en la celebració de la Passió de Jesus; sinó que des de la seva fundació ha assistir als presoners i als condemnats a mort, durant tot el procés i l’assistència i acompanyament del dol als familiars, i el treball per a la caritat cristiana.
Però no tot ha estat immutable al llarg dels molts segles d’història;; l’autoritat religiosa i el Consell Sobirà del Rosselló van limitar progressivament a limitar aquestes processons sobretot perquè no veien amb bons ulls el gran recolliment dels flagel·lats penitents a esquena nua, o dels penitents rigorosos al ritual processional, i el portants - sovint descalçats- portant a esquenes els pesants misteris. Això va dur a les autoritats eclesiàstiques a etiquetar erròniament aquestes pràctiques religioses com a barroques i massa espanyolitzades, prohibir la manifestació pública de la fe a l’interior de l’Església al 1777.
Al 1950, i gràcies a la incansable tasca de Josep Deloncle i iniciador de la Casa Pairal, que la Processó de la Sanch es va reemprendre el seu recorregut pels carrers de la ciutat i així és des d’aleshores cada Divendres Sant.
I cada any, continuen la seva tasca, durant tot l’any i no només centrats a la Quaresma, i la ciutat i la societat francesa s’implica en aquesta, i cada cop assisteix un públic composat per creients i agnòstics, on els observadors es deixen emportar pel silenci, per la gran fe dels penitents i la misticitat del moment. I només es queden a Perpinyà, la Sanch també participa el vespre del Divendres Sant al magnífic paratge de Cotlliure pera celebrar una altra Processó.
Veieu a continuació aquest vídeo on apareix Francis Arqué, penitent més antic de la Confraria de la Sanch i Jacques Deloncle, president de la Confraria i fill de Josep Deloncle.(està en francès però es pot veure com s'organitza)
més videos i imatges sobre la Processó de la Sanch aquí.
més videos i imatges sobre la Processó de la Sanch aquí.